Varoitus!

Tämän blogin sisältö saattaa olla haitallista mielenterveydellesi. Blogi sisältää materiaalia, joka saattaa järkyttää lapsia sekä mieleltään herkkiä ja yksinkertaisia lukijoita.

perjantai 9. tammikuuta 2009

Onko äsetukorttia?

On paha virhe lukea verkkohesaria. Vielä pahempi virhe on erehtyä vilkaisemaan Hesarin keskusteluja, tuota kansan älykkyyden irvokkainta näyteikkunaa. Sitä ei pitäisi koskaan, ei koskaan, tehdä. Joillekin Hesarin keskustelupalstat voivat epäilemättä olla oivallinen keino kohottaa heikkoa itsetuntoa. Nimittäin lukiessa täydellisen idioottimaisia kannanottoja hieman normaalia tollompikin voi tuntea itsensä huomattavan älykkääksi.

Valitettavasti henkilölle, joka ymmärtää, että Hesarin keskustelupalstat kuvastavat todellisuutta, ja kansa todella on juuri näin tyhmä, ja että hän joutuu kärsimään näiden tyhmien ihmisten takia (mm. koska Suomessa vallitsevan näennäisdemokratian ansiosta nämä riemuidiotismin lapset äänestävät valtaan lisää pässejä), jotka ihastuksissaan nielevät ja sulattavat kaiken liejun mitä heille vain syötetään palvelun tai tuotteiden parantamisena, yksilöllistämisenä tai muuna markkinointituubahuuhaana, oli se sitten miten tökeröä, läpinäkyvää tai naurettavaa tahansa, kyseiset urpofoorumit aiheuttavat aivan sanoinkuvaamatonta vitutusta.

Toisinaan fiksukin ihminen tekee inhimillisen erheen ja tilapäisessä mielenhäiriössä eksyy klikkaamaan näitä pilaantuneelta kananmunalta haisevia palstoja.

Usein myös pelkät uutiset muistuttavat suomalaisten urpoudesta ja riittävät nostamaan vitutuskäyrän kohtalaisen ylös.

http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Kuluttajavirasto+Kauppojen+bonuskortit+hämärtävät+hintoja/1135242595489

Suomalaisissa kauppaketjuissa yleisesti käytössä olevat bonuskortti-, kanta-asiakas-, asiakasomistaja- ynnä muut sellaiset järjestelmät ovat hämmästyttäviä. Ne ovat hämmästyttäviä siksi, että ne ovat olemassa. Sivistysvaltiossa. Ja vielä hämmästyttävämpää on se, miten hienosti tämä suuri huijaus uppoaa kansaan. Se on suorastaan aivan sanoinkuvaamattoman hämmästyttävää ja uskomatonta. Mutta yhtä kaikki, totta.

Sinä, joka silmät kiiluen juokset bonusten, plussa-tarjousten ja alennusten perässä, kysy itseltäsi seuraava kysymys: Kenen lompakosta luulet että tämä hieno bonusjärjestelmä alennuksineen, korttisysteemeineen ja markkinointeineen kustannetaan?

Pohdittuasi kuumeisesti tätä pähkinää tulit ehkä johonkin tulokseen. Siltä varalta, että et tullut mihinkään tulokseen, tai tulit väärään tulokseen, Huuhkaja antaa sinulle vinkin. Oikea vastaus on: Asiakkaan. Armeliaana ja ihmisrakkaana luontokappaleena Huuhkaja antaa sinulle vielä toisen vinkin: Tämä tarkoittaa sinua, ääliö.

Jos tämä tuli sinulle yllätyksenä, mene tutkituttamaan pääsi.

Ja ennen kuin Urpo-Martat ehtivät Hesarin keskustelupalstalla leuhottaa kuinka fiksuja he ovat kun käyttävät asiakasomistajaedut hyödykseen, ja tyhmäähän se nyt on maksaa enemmän kun kortilla saa alennusta, ja bonusta, ja kyllä se on jokaisen oma valinta ja eihän tähän systeemiin ketään pakoteta, ja ehtiipä joku riemuidiotismin lipunkantaja vielä huomauttaa, että maailmassa on pahempiakin ongelmia*, Huuhkaja esittää sinulle vielä toisen kysymyksen: Miten ihmeessä ovela kauppias muka pystyy veloittamaan sinulta systeemin kustannukset ja alennettujen hintojen katteet, sinähän saat päinvastoin bonusta! Ja alennusta!

Vinkki. Oikea vastaus on: Tuotteiden hinnoissa. Kaikkien tuotteiden hinnoissa. Maksat siis tuotteistasi ylihintaa. Maksat siitä hyvästä, että saat höyläyttää bonuskorttia joka kerta kassalla ja luovuttaa henkilötietosi ja kaikki ostostietosi rekistereihin yksilöllistä markkinointia varten. Ja koska olet aivoton paviaani, kauppiaan on helppo pitää sinut tyytyväisenä antamalla hinnoista "alennusta" silloin tällöin, tai muutaman promillen maksamastasi ylihinnasta takaisin "bonuksena".

Mitä? Eei kai... en minä tätä kustanna... kyllä varmaankin se on niin, että jeesuskauppias epäitsekkyyttään ja hyvää hyvyyttään pienentää voittojaan kustantaakseen systeemin, että minä saisin parempaa ja yksilöidympää palvelua ja alennuksia...

Pälli-Pentti on siinä oikeassa, ettei korttisysteemiin ketään pakoteta, paitsi mitä nyt maksumiehenä. Koska joka jumalan ruokakauppa tässä maassa kuuluu johonkin ketjuun, jolla on käytössään bonuskorttijärjestelmä, asiakas joka tapauksessa joutuu tuotteiden hinnoissa maksamaan tämän hienon järjestelmän kulut, halusi tai ei. Tämän jälkeen kuluttajalle jää jopa kaksi vaihtoehtoa: Joko menet mukaan isoveljen korttisysteemiin, luovutat kaikki tiedot henkilökohtaisesta ostoskäyttäytymisestäsi kauppiaalle ja kannat lompakossasi kahden senttimetrin paksuudelta vitun bonuskortteja, tai sitten maksat tuotteista vielä enemmän ylihintaa rangaistuksena korttihömpötyksen ulkopuolelle jättäytymisestä. Todellinen valinnanvapaus siis, tässä vapaassa markkinataloudessa, vai mitä. Siis mä saan niinku alennusta, omg lol vähänx siistiä ihq! Öhöö!

Tokmanni-konsernin toimitusjohtaja Kyösti Kakkonen puhuu asiaa, vaikka hänen motiivinsa irtisanoutua bonuskorttijärjestelmästä tuskin ovat niin ylevän moraaliset kuin hän antaa ymmärtää. Ehkäpä ykkösbonus (vai pitäisikö sanoa kakkosbonus, heh heh) ei ole lyönyt läpi, sillä s-edulla ja k-plussalla on jo valta-asema, eikä aivottominkaan kuponkiurpo jaksa raahata mukanaan jokaisen pikkubutiikin kanta-asiakaskorttia.

Turha toivo, että suomalaisilla olisi ikinä riittävästi selkärankaa, munaa tai aivoja ryhtyä boikotoimaan älytöntä korttisysteemiä. Sittenhän ei saisi enää alennuksia!

*) Niin. Mikä sitten on maailman Pahin Ongelma? Koska mihinkään vähempään ei voi ikinä tarttua sitä parantaakseen, sillä aina on tämä Pahempi Ongelma. Ilmastonmuutos? Nälänhätä? HIV? Lähi-idän kriisi? Ensin sinun on siis suunnattava kaikki energiasi näiden ratkaisemiseen, eikä mihinkään muuhun voi puuttua ennenkuin Pahin Ongelma on ratkaistu. Ai et pysty keksimään HIViin parannusta? No turha sitten tehdä yhtään mitään millekään asialle. Mutta mee nopeesti k-kauppaan siellä on plussa-tarjous!