Varoitus!

Tämän blogin sisältö saattaa olla haitallista mielenterveydellesi. Blogi sisältää materiaalia, joka saattaa järkyttää lapsia sekä mieleltään herkkiä ja yksinkertaisia lukijoita.

keskiviikko 23. syyskuuta 2009

Tuplakusetus jo kauppojen hyllyillä

Keskon ja S-ryhmän ruokakaupoissa on jo siirrytty uusiin tuplakusetushintoihin. Toisessa hintalapussa on tuotteen hinta ennen arvonlisäveron alennusta, toisessa veroalennuksen jälkeen. Tuplakusetushinnoilla kauppiaat aikovat ihan tosissaan yrittää todistaa kuluttajille, että ruoan hinta on itseasiassa laskenut eikä noussut, ja että alviale ei mene kauppiaiden taskuihin.

Pentti Riisto Päivittäistavarakaupan liitosta uskoo, että "kukaan ei varmaankaan huomaa mitään".

"Juujuu. Katsokaas nyt. Ennen: korkeampi hinta. Jälkeen: matalampi hinta. Hinnat ovat laskeneet. Todistus on päättynyt!" Riisto latelee, kumoaa uuden hiekkakakun ja päristää leikkiautollaan sen ympäri.

Tarkkasilmäisimmät kuluttajat ovat kuitenkin huomanneet, että todellisuudessa hintoja on viime vuosina määrätietoisesti hilattu ylöspäin moninkertaisesti arvonlisäveronalennuksen verran. Myös tilastokeskus vahvistaa, että ruoan hinta on Suomessa jäänyt "ihmeelliselle tasolle" kun se muualla Euroopassa on tullut alas.

Tuplakusetushinnoittelu ei vakuuta ainakaan 72-vuotiasta Hillevi Järvistä.

"Vuosi sitten tämä margariinipaketti maksoi euron. Nyt se maksaa euro viisikymmentä. Minun laskuoppini mukaan korotus on viisikymmentä prosenttia", Hillevi laskeskelee. "Ei siinä paljon 4,3 prosentin alennukset tunnu."

"Eijeijeijeijei. Eikä ole! Ei pidä paikkaansa. Kiistämme kaiken. Olette väärässä. Eivät hinnat ole nousseet. Se vain tuntuu siltä", vastaa K-ryhmän Keijo Kate ja heittelee plussa-palloja kohti Riistoa.

"Ei ruoka ole kallista, ja vaikka olisikin, niin ainakin saat enemmän bonuksia!", kommentoi S-ryhmän Reijo Voitto. "Sitäpaitsi, ei se ole tyhmä joka pyytää vaan joka maksaa! Ihmisillä on vapaus olla syömättä, jos ruoka on heidän mielestään liian kallista. S-ryhmän voitot ovat vain kasvaneet, joten asiakkaat ovat varmasti tyytyväisiä", julistaa Voitto, ampuu laserpyssyllään kaikkia muita ja voittaa ylivoimaisesti päivän hiekkalaatikkoargumentoinnin.